Funderar du på att ställa ut?

Hur gör man? Hur ska man tänka? Är det här något som skulle passa mig och mitt företag? Vad kan jag förvänta mig av upplevelsen? Här hittar du svar på frågorna, tips och tankar från andra utställare och förhoppningsvis inspiration till din egen medverkan!
Saknar du svar på någon fråga?
Tveka inte att kontakta oss – vi hjälper dig!

Tips från två av våra utställare

Först ut är Emelie Björnkvist med sitt företag: EMELILYKNITS
Henne hittar du oftast med händerna fulla med garn och färg, i hennes färgverkstad.
Hon finns i Hajom, en liten bit utanför Göteborg och det är här hon skapar allt ljuvligt som ni hittar på sociala medier och på hemsidan,
som också är hennes främsta kanal för försäljning.

”Det är jätteroligt att komma ut och träffa kunder och stickbästisar öga mot öga för att prata garn och stickning!”
säger Emilie när vi frågar om vad som är det bästa med att ställa ut på mässan.

Ställa ut? Utställare Emelilyknits garnnystan

Om du känner dig osäker; kom ihåg att du känner din målgrupp! 
Du vet vad de gillar och att de gillar dig! Se fram emot att få lära känna alla bakom instakontona, och kunderna från din webshop/hemsidan.

”Provbygg” montern hemma
Tejpa upp måtten på golvet och försök få en uppfattning om hur mycket du får plats med på väggar och golv. Fundera över hur flödet kommer att funka, dvs hur man kan gå in i och få plats i, i din monter.

Alla hjälps åt! 
När man väl står där, och bygger sin monter och upptäcker att man kanske glömt nåt viktigt (hammare? stege?) så finns det massor med härliga och vänliga kollegor att fråga, och att lära känna.

Ha gärna ”känna-prover” framme på dina mest ömtåliga produkter
Besökare vill gärna uppleva med händerna, likväl som med ögonen. Väldigt bra ingång till samtal kring material och information, för övrigt.

En sak att inte glömma – belysning! 
Viktigt för besökarna att få syn på dig och allt fint du har att erbjuda.

Det är inte så krångligt som du tror, mest roligt faktiskt! Våga prova!

En annan återkommande utställare är företaget VSM Sverige. Företaget representerar varumärkena Husqvarna VikingPfaff och Singer. Vi har pratat med försäljningsansvarig Helene Oscarsdotter, som gärna delar med sig av vad de själva fokuserar på inför en mässa.

Börja med att fundera över SYFTET med mässan
Vem är kunden? Vad vill vi förmedla? Hur uppnår vi bäst våra mål med att ställa ut?

Gör skiss på monterns yta
Hur exponerar vi bäst sortimentet? Behövs sittplatser? Flödet – hur vill vi att kunden ska röra sig i montern? Fundera över köpprocessen, hur vill vi styra den?

Boka el för belysning! 
Snåla inte på just detta, som är superviktigt att köpa in för att göra montern så tydlig och synlig som möjligt.

Tänk på logistiken
Hur kommer vi dit? Hämtar? Lämnar? Packning? Ju mer du förbereder desto smidigare och enklare blir din mässupplevelse.

Var pedagogisk, berätta allt ni vill säga tydligt och klart 
Klara besked med priser på allt uppskattas alltid.

Visa upp varumärket
Förklara. Det är du som är avsändaren här. Berätta din historia. Presentera dig och visa stolt fram vilka fantastiska produkter du har att erbjuda.

Sist men inte minst: Ha kul! Det är fantastiskt att få träffa kunder och prata, umgås, lära känna nya människor och ha kul tillsammans!

Teamet har ordet

Hur går det till om jag vill ställa ut? 

1. Först skickar du in en intresseanmälan eller kontaktar oss med önskemål om storlek på monter och ort.

2. När ritningen är redo för orten skickas ett monterförslag från oss med placering i hallen, tillsammans med en offert.

3. Känns platsen bra bokas den, och ca 3 månader innan mässan återkommer vi med monternummer och praktisk information inför mässdeltagandet.

Inför mässa

Tänk ut hur du vill inreda din monter och hur du utnyttjar ytan på bästa vis. Det går bra att ta med sig sin egen inredning, men det finns alltid möjlighet att hyra av mässanläggningen.

Belysning är en sådan sak som många glömmer bort då det är bra belyst i hallarna, men att ha de där extra spottarna gör otroligt mycket för känslan och synligheten. El-uttag är en av de saker som måste bokas av mässanläggningen.

Vad är ditt mål med deltagandet? Ett tips är att kolla in Fairlink, de har många bra tips och trix hur man ska tänka vid mässdeltagande.

Missa inte chansen att få extra synlighet genom att delta med nyheter eller tävlingar som vi arrangerar digitalt inför varje mässa. Vi skickar även ut affischer och digitalt marknadsföringsmaterial så du kan berätta om ditt deltagande på mässan.

Under mässa

Missa inte chansen att skapa så många kontakter som möjligt! Att ha en tävling eller aktivitet i montern är alltid ett uppskattat inslag hos våra besökare, ett gyllene tillfälle att samla in mailadresser för senare uppföljning. Ett bra mässerbjudande är också väldigt uppskattat.

Efter mässa

Tänk på att ha en bra uppföljning och en plan på hur du kontaktar kunderna även efter mässan. Enligt rutinerade utställare så får de återkoppling från kunder upp till 6 månader efter genomförandet.

Translate »